Narzędzia ułatwiające organizację lekcji online i nie tylko…

#1 Kalendarz Google

Już wiele lat temu zrezygnowałam z kalendarza papierowego na rzecz kalendarza Google, który ułatwia i organizuje mi życie i pracę. Dlaczego wybrałam to rozwiązanie?

  • Mam dostęp do moich wydarzeń na różnych urządzeniach (komputer, telefon) – mogę dodadać i edytować te wydarzenia czyli moje lekcje i spotkania i dzięki synchronizacji zawsze mam wgląd do aktualnych informacji
  • Dodając lekcję lub spotkanie, wklejam link do lekcji jako lokalizację spotkania
  • Jeśli zajęcia odbywają się o stałych porach, ustawiam je jako wydarzenie powtarzające się
  • Zapraszam uczniów – lekcja (wydarzenie) pojawi się w ich google’owych kalendarzach
  • Dodaję przypomnienia, które przychodzą zarówno do mnie, jak i do moich uczniów

#2 Calendly / 10to8

To są aplikacje do umawiania spotkań. Korzystam z nich, gdy współpracuję z uczniami, którzy chcą mieć elastyczny grafik. Dzięki takiej aplikacji oszczędzam czas swój i uczniów na szukaniu dogodnej daty lekcji. Zamiast tego udostępniam kalendarz dostępnym terminów i uczniowie bukują sobie zajęcia.

Jak to robię? Integruję aplikację Calendly (albo 10to8) z moim kalendarzem Google, ustalam parametry spotkań: długość lekcji, przerwy, dostępne sloty, link do lekcji, wiadomość itp. Gdy mój kalendarz jest gotowy, mogę wysyłać link do zapisów na lekcje do moich uczniów. Uczniowie mają wgląd w dostępne terminy i zajmują te, które im pasują. Zabukowany termin znika z kalendarza dostępności i pojawia się w moim kalendarzu Google.

https://calendly.com

https://10to8.com

#3 Doodle

Ta aplikacja przydaje się, gdy szukam wspólnego terminu lub opcji, która pasuje większości. Planując spotkania grupowe lub szkolenia dla moich lektorów, proponuję im np. dwa alternatywne terminy. Lektorzy oddają swój głos w ankiecie i dzięki temu wiem, który termin jest bardziej dogodny lub organizuję spotkania w obydwu terminach, ale za zapraszam tylko te osoby, które zapisały się na konkretną datę. Doodle może się dobrze sprawdzić, gdy organizujemy zajęcia grupowe lub w parach i chcemy sprawdzić kogo z kim możemy połączyć pod względem terminów.

Aplikacja jest prosta w obsłudze zarówno dla osoby tworzącej ankiety, jak i dla tych, którzy udzielają odpowiedzi. Zapraszam uczestników przez email lub przekazuję link do ankiety. Moi lektorzy lub uczniowie nie potrzebują konta na Doodle’u, aby oddać swój głos.

www.doodle.com

#4 Dysk Google

Gdyby dysk Google przeniósł się do mojego mieszkania, to musiałabym się wyprowadzić, aby starczyło miejsca na dokumenty, faktury, certyfikaty, zdjęcia, prezentacje, materiały do zajęć, ankiety, pdfy i inne pliki, które teraz mieszkają w google’owej chmurze. Na dysku komputera trzymam tylko pliki, które potrzebne mi są tymczasowo. Dlaczego wolę pracować z dyskiem Google?

  • mam dostęp do moich plików zarówno na komputerze, jak i na telefonie; mogę się rownież zalogować na innym urządzeniu
  • dzięki folderom moje pliki są uporządkowane
  • mogę udostępnić folder lub plik innej osobie (np. Asi z Authentic Teaching albo moim uczniom, lektorom, uczestnikom szkoleń itp.)
  • zaawansowane opcje wyszukiwania plików
  • kompatybilność z innymi narzędziami Google, z których korzystam na codzień: Gmail, Google Classroom, Google Slides…

#5 Google Classroom

W Classroomie organizuję i porządkuję moje zajęcia, także indywidualne. To miejsce, gdzie zamieszczam tematy zajęć, materiały, pytania i zadania dla moich uczniów. Classroom wprowadza ład i porządek dla mnie i dla uczniów, a także element e-learningu. Uczniowie nie potrzebują konta Google, aby uczestniczyć w zajęciach na Google Classroom.

#6 Any.do albo inna lista zadań

Potrzebuję mojej to-do listy jak ryba wody! Wcześniej korzystałam z Wunderlist, ale niestety od maja przestanie istniej, więc testuję inne aplikacje. W tym momencie korzystam z Any.do. Większość aplikacji z listami zadań ma podobne funkcje. Różnią się głównie wyglądem interfejsu i szczegółami w dostępnych opcjach. Jakie opcje mamy zazwyczaj do dyspozycji?

  • tworzenie kilku list (np. praca, prywatne, zakupy)
  • dodawanie zadań do listy
  • dodawanie podzadań (subtasks) do zadań 🙂
  • przypisywanie zadania do listy (np.
  • ustawianie deadline’ów
  • dodawanie plików i linków do zadania
  • udostępnianie listy innym osobom
  • aplikacja na telefon, desktop, wersja w przeglądarce

Jak korzystam z to-do listy? W ramach jednej aplikacji tworzę kilka list: sprawy domowe, praca, zakupy, książki do przeczytania itp. Każdego wieczoru planuję zadania na kolejny dzień: jedno większe i kilka mniejszych, a także dodaję zadania na kolejne dni. Większe zadania rozpisuję na podzadania, a także dodaję deadline. Jeśli lista dotyczy jakiegoś projektu np. szkolenia, nad którym pracuję w zespole, wtedy udostępniam tę listę współpracownikom, aby każdy mógł odhaczyć swoje taski.

Dlaczego wolę aplikację od plannera lub kalendarza? Bo planner albo leżałby zawsze na widoku i przekładałabym go z miejsca na miejsca albo bym musiałabym pamiętać, aby zabierać ze sobą (zazwyczaj pracuję z domu, ale czasami jeżdżę do biura, do kawiarni albo na spotkanie). Wygodniejszym rozwiązaniem jest dla mnie aplikacja na telefonie i komputerze. Możliwość dzielenia listy i dołączania do list innych użytkowników to dla mnie również duży plus.

any.do

#7 Trello

Trello to aplikacja do planowania i zarządzania zadaniami. Wykorzystuję ją do planowania i zarządzania projektami, które składają się z kilku etapów i kilkunastu zadań i nad którymi pracuję w kilkuosobowym zespole. W Trello tworzy się tablice, a na tablicach karty. Do każdej tablicy można zaprosić współpracowników, a potem dodawać ich po poszczególnych kart (zadań). W Trello bardzo mi się podoba to, że kart mają rozbudowane opcje: opis, mini lista zadania, załączanie linków, plików np. z dysku Google, zdjęć, dodawanie osób itp. Te opcje to nie gadżety, ale naprawdę użyteczne funkcje, które wspierają w pracy nad projektami i zadaniami.

trello.com

#8 Toggl

Czy wiecie, ile czasu spędzacie, pracując? Albo ile czasu w miesiącu zajmuje Wam przygotowywanie zajęć, opracowanie np. testu dla szkoły, z którą współpracujecie albo robota papierkowa? Ja wiem, bo korzystam właśnie z Toggla czyli aplikacji do mierzenia czasu spędzonego na konkretnym zadania. Toggl przydaje się również, gdy chcemy wycenić naszą pracę albo nową usługę dla klienta.

Jak korzystam z tej aplikacji? Tworzę “klientów”, projekty i zadania. Gdy zaczynam pracę, włączam start. Zatrzymuję zegar w momencie, gdy kończę. Na koniec miesiąca (lub w innym, dowolnym momencie) zaglądam do raportu i podsumowania.

toggl.com

#9 Taxeon

Metodykuję, szkolę i uczę w ramach mojej działalności gospodarczej. Najbardziej nielubię roboty papierkowej, więc zawsze szukam sposób, jak ułatwić sobie życie w tej materii. Od roku korzystam z Taxeon – programu do księgowania i wystawiania faktur, co trwa dosłownie kilka sekund. Obsługa jest według mnie bardzo intuicyjna, a w razie wątpliwości wysyłam moje pytanie mailem do Pani Księgowej z Taxeonu, która odpisuje mi konkretnie i błyskawicznie. Taxeon jest płatny, ale ja mam przekonanie, że to dobrze wydane pieniądze. Jeszcze dwa lata temu korzystałam z Fakturowni, ale nie spełniła moich oczekiwań. Natomiast Taxeon mogę polecić z czystym sumieniem!

taxeon.pl

#10 Hm, na pewno coś tu jeszcze dopiszę 🙂