Dawno, dawno temu gdy lekcje online prowadzili jeszcze nieliczni, a ja usilnie próbowałam przekonać sceptyków do idei nauczania przez internet, najczęstszym argumentem przeciwko przejściu na online były potencjalne PROBLEMY.
Zgoda – PROBLEMY mogą zepsuć najlepiej przygotowane zajęcia. Ale, ale: nie tylko lekcje, które odbywają się online, ale również stacjonarne niosą ze sobą ryzyko niepowodzeń: popsuty odtwarzacz płyt, zacinające się ksero, niedziałający rzutnik, chaos podczas ćwiczenia itp. … Różnica jest taka, że na tradycyjnych lekcjach wiele razy zdarzały się nieoczekiwane sytuacje i już wyrobiliście sobie strategie radzenia sobie z nimi, a nawet potraficie przewidzieć, co się może wydarzyć i wiecie, jak uprzedzić ten scenariusz. Wkraczając w świat online, czujecie jednak, że stąpacie po niepewnym gruncie… Pozwólcie, że pomogę Wam okiełznać online’owe problemy.
Problemy, które spędzają sen z powiem online’owym nauczycielom dzielę na trzy główne kategorie:
- problemy techniczno-sprzętowe
- problemy natury organizacyjnej
- problemy, które stwarzają uczniowie
W tym wpisie rozprawimy się z problemami techniczno-sprzętowymi.
#1 Lekcja “rwie się” lub zawiesza się obraz
Przyczyną może być albo wolny lub niestabilny internet albo niesprawny komputer. Poniższe porady dotyczą zarówno nauczyciela jak i uczniów:
- sprawdźcie prędkość internetu np. tu www.speedtest.net , Ping powinien być jak najniższy, a upload (prędkość wysyłania) i download (prędkość pobierania) jak najwyższe
- jeśli macie wolny internet, może jest możliwość wykupienia szybszego pakietu? Najbardziej stabilne łącze zapewnia światłowód.
- jeśli korzystacie z internetu LTE – może sygnał jest słaby? Spróbuj umiejścić router w innym miejscu. Sygnał może wzmocnić też dodatkowa antena.
- jeśli baaaaardzo dużo osób korzysta w tym samym czasie z internetu, niestety sieć może być przeciążona
- sprawdź, ile urządzeń w domu jest aktualnie podłączonych do internetu – może za dużo? Odłącz urządzenia, które nie są Ci potrzebne do zajęć.
- ustaw swój komputer w pobliżu routera. Sprawdź różne miejsca 🙂
- jeśli możesz, podłącz komputer do internetu “po kablu” – połączenie będzie stabilne
- wyłączcie aplikacje działające w tle, wszystkie programy i strony, które nie są potrzebne do zajęć
- systematycznie pobieraj i instaluj niezbędne aktualizacje (ale nie na chwilę przed lekcją!). Ustaw ręczne instalowanie aplikacji
- zadbaj o swój komputer – usuń zbędne programy, pliki itp.
- miej pod ręką zasilacz. Upewnij się, że w pobliżu jest gniazdko
#2 Uczniowie nie słyszą lub słabo słyszą nauczyciela (lub vice versa)
Pierwsze pytania, które mi się nasuwa: czy masz słuchawki z mikrofonem na USB? Jeśli nie korzystasz ze słuchawek, uczniowie słyszą Cię przez mikrofon wbudowany w laptop. Jeśli masz komputer stacjonarny, to zastanawiam się, czy tam taki wbudowany mikrofon jest….. jeśli nie ma, uczniowie nie mają szans Cię usłyszeć.
Jeśli masz zestaw słuchawki+mikrofon:
- Czy są na USB? Może Twój komputer ma wejście na minijack, ale jest to wejście tylko słuchawkowe? W rezultacie Ty słyszysz uczniów w słuchawkach, ale uczniowie słyszą Ciebie nadal przez mikrofon wbudowany
- Masz podłączone słuchawki+mikrofon, ale w aplikacji nie są one ustawione jako źródło dźwięku? Wybierz odpowiednie ustawienia audio w aplikacji.
- niektóre zestawy mają przycisk, którym możesz wyłączyć lub ściszyć mikrofon – sprawdź, czy przypadkiem nie nacisnęłaś “wycisz”
- jeśli tylko jeden uczeń nie słyszy, niech sprawdzi, czy nie ma ściszonego dźwięku 🙂 lub niepodłączonych słuchawek 🙂
- sprawdź w ustawieniach przeglądarki, czy pozwoliłaś na dostęp do audio
Jeśli nie korzystasz ze słuchawek i mikrofonu:
- sprawdź ustawienia systemowe – możliwe, że dźwięki są wyciszone
- zainstaluj sterowniki dźwięku na nowo
- restartuj komputer
#3 Uczniowie nie słyszą nagrania
Jeśli chcesz na lekcji wspólnie z uczniami odsłuchać nagranie np. z YouTube’a albo z plik MP3, upewnij się, że aplikacja (wasza wirtualna) klasa, mają opcję dzielenia ekranu z dźwiękiem. Znajdziesz taką funkcjonalność np. w Zoomie i w Whereby (o aplikacjach i ich funkcjonalnościach przeczytasz w tym wpisie). Jeśli masz opcję dzielenia dźwięku, upewnij się, że ją poprawnie wybrałaś/zaznaczyłaś.
Jeśli natomiast Twoja aplikacja nie daje Ci możliwości udostępniania video z dźwiękiem bezpośrednio z YT albo dzielenia ekranu z dźwiękiem, wypróbuj aplikację do wspólnego oglądania Watch2gether.
#4 Brak obrazu z kamerki
Jeśli uczniowie nie widzą Cię albo Ty nie widzisz jednego z uczniów upewnij się, że niewidoczna osoba:
- posiada laptop z wbudowaną kamerką lub posiada kamerkę, którą może podłączyć do komputera
- opcja video jest włączona w aplikacji, z której korzystacie
- nie zakleiła kamerki plastrem, karteczką itp.
Warto się także upewnić, czy:
- w ustawieniach aplikacji wybrana jest kamerka, z której chcemy korzystać
- inna aplikacja, która działa w tle korzysta z kamerki np. Skype – trzeba wyłączyć tę aplikację
- system nie blokuje dostępu do kamerki – sprawdź ustawienia systemowe
Lepiej zapobiegać…
Więc co zrobić, aby uniknąć problemów techniczno-sprzętowych?
- Dbaj o swój sprzęt
- Utrzymuj porządek na komputerze – usuwaj niepotrzebne aplikacje i pliki
- Korzystaj z chmury np. Google Drive, Dropbox
- Pobieraj regularnie aktualizacje systemowe i dla aplikacji, z której korzystasz
- Wyłącz komputer po zakończonej pracy
- Dołącz do warsztatów Zoom Masterclass i opanuj obsługę tej aplikacji do perfekcji
Co zrobić, gdy pojawi się problem?
- Zachowaj zimną krew
- Sprawdź ustawienia w aplikacji
- Sprawdź, czy wszystko (słuchawki, kamerka..) jest połączone
- Zakończ spotkanie i połącz się ponownie
- Uruchom ponownie komputer (restart)
- Odinstaluj i zainstaluj ponownie aplikację
- Zrób screen komunikatu, który się pojawia
- Jeszcze raz włącz i wyłącz komputer i jeszcze raz sprawdź ustawienia 🙂
- Zapytaj Google’a i na grupach wsparcie – zapewne ktoś już kiedyś miał taka zagwozdkę