BEZproblemowe lekcje online

Dawno, dawno temu gdy lekcje online prowadzili jeszcze nieliczni, a ja usilnie próbowałam przekonać sceptyków do idei nauczania przez internet, najczęstszym argumentem przeciwko przejściu na online były potencjalne PROBLEMY.

Zgoda – PROBLEMY mogą zepsuć najlepiej przygotowane zajęcia. Ale, ale: nie tylko lekcje, które odbywają się online, ale również stacjonarne niosą ze sobą ryzyko niepowodzeń: popsuty odtwarzacz płyt, zacinające się ksero, niedziałający rzutnik, chaos podczas ćwiczenia itp. … Różnica jest taka, że na tradycyjnych lekcjach wiele razy zdarzały się nieoczekiwane sytuacje i już wyrobiliście sobie strategie radzenia sobie z nimi, a nawet potraficie przewidzieć, co się może wydarzyć i wiecie, jak uprzedzić ten scenariusz. Wkraczając w świat online, czujecie jednak, że stąpacie po niepewnym gruncie… Pozwólcie, że pomogę Wam okiełznać online’owe problemy.

Problemy, które spędzają sen z powiem online’owym nauczycielom dzielę na trzy główne kategorie:

  • problemy techniczno-sprzętowe
  • problemy natury organizacyjnej
  • problemy, które stwarzają uczniowie

W tym wpisie rozprawimy się z problemami techniczno-sprzętowymi.

#1 Lekcja “rwie się” lub zawiesza się obraz

Przyczyną może być albo wolny lub niestabilny internet albo niesprawny komputer. Poniższe porady dotyczą zarówno nauczyciela jak i uczniów:

  • sprawdźcie prędkość internetu np. tu www.speedtest.net , Ping powinien być jak najniższy, a upload (prędkość wysyłania) i download (prędkość pobierania) jak najwyższe
  • jeśli macie wolny internet, może jest możliwość wykupienia szybszego pakietu? Najbardziej stabilne łącze zapewnia światłowód.
  • jeśli korzystacie z internetu LTE – może sygnał jest słaby? Spróbuj umiejścić router w innym miejscu. Sygnał może wzmocnić też dodatkowa antena.
  • jeśli baaaaardzo dużo osób korzysta w tym samym czasie z internetu, niestety sieć może być przeciążona
  • sprawdź, ile urządzeń w domu jest aktualnie podłączonych do internetu – może za dużo? Odłącz urządzenia, które nie są Ci potrzebne do zajęć.
  • ustaw swój komputer w pobliżu routera. Sprawdź różne miejsca 🙂
  • jeśli możesz, podłącz komputer do internetu “po kablu” – połączenie będzie stabilne
  • wyłączcie aplikacje działające w tle, wszystkie programy i strony, które nie są potrzebne do zajęć
  • systematycznie pobieraj i instaluj niezbędne aktualizacje (ale nie na chwilę przed lekcją!). Ustaw ręczne instalowanie aplikacji
  • zadbaj o swój komputer – usuń zbędne programy, pliki itp.
  • miej pod ręką zasilacz. Upewnij się, że w pobliżu jest gniazdko

#2 Uczniowie nie słyszą lub słabo słyszą nauczyciela (lub vice versa)

Pierwsze pytania, które mi się nasuwa: czy masz słuchawki z mikrofonem na USB? Jeśli nie korzystasz ze słuchawek, uczniowie słyszą Cię przez mikrofon wbudowany w laptop. Jeśli masz komputer stacjonarny, to zastanawiam się, czy tam taki wbudowany mikrofon jest….. jeśli nie ma, uczniowie nie mają szans Cię usłyszeć.

Jeśli masz zestaw słuchawki+mikrofon:

  • Czy są na USB? Może Twój komputer ma wejście na minijack, ale jest to wejście tylko słuchawkowe? W rezultacie Ty słyszysz uczniów w słuchawkach, ale uczniowie słyszą Ciebie nadal przez mikrofon wbudowany
  • Masz podłączone słuchawki+mikrofon, ale w aplikacji nie są one ustawione jako źródło dźwięku? Wybierz odpowiednie ustawienia audio w aplikacji.
  • niektóre zestawy mają przycisk, którym możesz wyłączyć lub ściszyć mikrofon – sprawdź, czy przypadkiem nie nacisnęłaś “wycisz”
  • jeśli tylko jeden uczeń nie słyszy, niech sprawdzi, czy nie ma ściszonego dźwięku 🙂 lub niepodłączonych słuchawek 🙂
  • sprawdź w ustawieniach przeglądarki, czy pozwoliłaś na dostęp do audio

Jeśli nie korzystasz ze słuchawek i mikrofonu:

  • sprawdź ustawienia systemowe – możliwe, że dźwięki są wyciszone
  • zainstaluj sterowniki dźwięku na nowo
  • restartuj komputer

#3 Uczniowie nie słyszą nagrania

Jeśli chcesz na lekcji wspólnie z uczniami odsłuchać nagranie np. z YouTube’a albo z plik MP3, upewnij się, że aplikacja (wasza wirtualna) klasa, mają opcję dzielenia ekranu z dźwiękiem. Znajdziesz taką funkcjonalność np. w Zoomie i w Whereby (o aplikacjach i ich funkcjonalnościach przeczytasz w tym wpisie). Jeśli masz opcję dzielenia dźwięku, upewnij się, że ją poprawnie wybrałaś/zaznaczyłaś.

Jeśli natomiast Twoja aplikacja nie daje Ci możliwości udostępniania video z dźwiękiem bezpośrednio z YT albo dzielenia ekranu z dźwiękiem, wypróbuj aplikację do wspólnego oglądania Watch2gether.

#4 Brak obrazu z kamerki

Jeśli uczniowie nie widzą Cię albo Ty nie widzisz jednego z uczniów upewnij się, że niewidoczna osoba:

  • posiada laptop z wbudowaną kamerką lub posiada kamerkę, którą może podłączyć do komputera
  • opcja video jest włączona w aplikacji, z której korzystacie
  • nie zakleiła kamerki plastrem, karteczką itp.

Warto się także upewnić, czy:

  • w ustawieniach aplikacji wybrana jest kamerka, z której chcemy korzystać
  • inna aplikacja, która działa w tle korzysta z kamerki np. Skype – trzeba wyłączyć tę aplikację
  • system nie blokuje dostępu do kamerki – sprawdź ustawienia systemowe

Lepiej zapobiegać…

Więc co zrobić, aby uniknąć problemów techniczno-sprzętowych?

  • Dbaj o swój sprzęt
  • Utrzymuj porządek na komputerze – usuwaj niepotrzebne aplikacje i pliki
  • Korzystaj z chmury np. Google Drive, Dropbox
  • Pobieraj regularnie aktualizacje systemowe i dla aplikacji, z której korzystasz
  • Wyłącz komputer po zakończonej pracy
  • Dołącz do warsztatów Zoom Masterclass i opanuj obsługę tej aplikacji do perfekcji

Co zrobić, gdy pojawi się problem?

  • Zachowaj zimną krew
  • Sprawdź ustawienia w aplikacji
  • Sprawdź, czy wszystko (słuchawki, kamerka..) jest połączone
  • Zakończ spotkanie i połącz się ponownie
  • Uruchom ponownie komputer (restart)
  • Odinstaluj i zainstaluj ponownie aplikację
  • Zrób screen komunikatu, który się pojawia
  • Jeszcze raz włącz i wyłącz komputer i jeszcze raz sprawdź ustawienia 🙂
  • Zapytaj Google’a i na grupach wsparcie – zapewne ktoś już kiedyś miał taka zagwozdkę

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *